آپدیت الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن

آپدیت الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن


‫اوایل ۲۰۱۱ گوگل تغییرات قابل توجهی‬ در نوع رتبه بندی وب سایتها انجام داد‬. گوگل چندین الگوریتم رنکینگ خود را‬ به روز رسانی کرد و‬ مهمترین به روز رسانی‬ آنالگوریتم پاندا بود.‬ گوگل در طول سال هزاران آپدیت‬ مختلف را انجام میدهد و در اکثر موارد‬ نامی برایشان نمیگذارد ولی وقتی که‬ آن به روز رسانی ها خیلی قابل توجه باشند‬ معمولا یک نام برایشان انتخاب میکنند‬ در مورد الگوریتم پاندا که نامش‬ از Navneet Panda ، ‬یکی از مهندسین اصلی این به‬ روز رسانی برداشته شده است‬ این به روز رسانی در‬ طول چند ماه عرضه شد، چون کاری نسبتا جدید انجام میداد.‬ پیش از این نسخه، تمرکز گوگل‬ بر رنکینگ مبتنی بر کلیدواژه بود.‬ وقتی فردی کلیدواژه ای را جستجو‬ میکرد گوگل بهترین انطباق را برای آن کلیدواژه پیدا میکرد‬ ولی با الگوریتم پاندا مرحله ی‬ جدیدی اضافه شد. حال گوگل صفحات را‬ بر اساس فاکتورهای غیر کلیدواژه ای نیز انتخاب میکند.‬ حال صفحات منطبقتری انتخاب میشوند و‬ گوگل بر این باور است‬ که با وجود منطبق بودن کامل‬ ولی همچنان اکثر مردم از صفحات خوششان نمی آید.‬ آنها صفحات پیش تاییدی برای جستجوگران هستند که گوگل این فرایند را با نشان‬ دادن وب سایت ها به مردم و‫ مطرح کردن پرسش انجام داد.‬ ما برخی از این سوالات را میدانیم‬  مثلا سوالاتی که آنها پرسیدند این بود‫ که آیا شما حاضرید به این سایت‬ اطلاعات کارت اعتباری خود را بدهید؟‬ آیا شما حاضرید از این سایت‬ نسخه ی دارویی برای فرزندانتان تهیه نمایید؟‬ آیا به نظرتان این سایت معتبر است؟‬ اگر این در یک مجله بود مشکلی نداشتید؟‬ آیا این سایت تعداد تبلیغاتهایش بیش از اندازه است؟‬ من در مورد این‬ مسائل با مراجعه کنندگانم صحبت میکنم‬ نه به خاطر مسائل سئو بلکه به‫ این خاطر که وقتی آنها‬ وارد سایت میشوند این مسائل اهمیت پیدا میکند.‬ من میپرسم چه زمانی سایتت این شکلی بوده است؟‬ بسیاری از سایتها تاثیرگذاری ضعیفی دارند‬ ‫آنها غیر حرفه ای و غیر متعبر به نظر میرسند‬ خب این قبلا یک مسئله ی‬ سئو نبود ولی حالا هست چون‬ گوگل سعی دارد تا علاقه مندی‫ های مردم را دریافت کند و‬ از آن در الگوریتمش استفاده کند.‬ گوگل سایتها را در گروه های‬ بد و خوب قرار داده است و ‫در تلاش است تا‬ به صورت ریاضی تفاوت بین آنها را دریابد‬ بنابراین حال شما باید به سایتتان‬ نگاه کنید و بفهمید خوب است یا بد‬.
‫این تنها به کلیدواژه های صفحه‬ شما و یا لینکهای اشاره کننده به شما بستگی ندارد بلکه‬ این به چگونگی درک بازدید کننده‬ ها از سایت نیز بستگی پیدا کرده است.‬ چه چیزهایی اهمیت دارند؟ خب‬ اولین چیزی که مطمئنا میدانیم این است که گوگل‬ در مورد تبلیغات در صفحه‬ و مکان آن صحبت کرده است،‬ در واقع گوگل کارهایی بر روی ‬الگوریتم پاندا انجام داده است.‬ آیا شما بدتان نمی آید که‫ وقتی وارد صفحه ای میشوید‬ بالای صفحه پر از تبلیغات است‬؟ افرادی زیادی از این موضوع بدشان‬ می آید و گوگل هم همین حس را دارد پس‬ گوگل قالب صفحه را بررسی میکند‬ و اگر به نظرش تعداد تبلیغاتها زیاد باشد‬ یا اینکه اکثر صفحه را تبلیغات‬ فراگرفته باشد یا اگر در صورت‫ دیگری قالب صفحه به صورتی باشد‬ که کاربر نتواند سریعا محتوا را ببینید‬ آن صفحه رنکش را از دست میدهد‬. حال ما باید کاری را کنیم‬ که همیشه باید انجام میدادیم‬. تنها برای اهداف سئو و همچنین‬ دلایل اصلی، شما باید قابلیت استفاده‬ اعتبار، قابل اطمینان و حتی جذابیت‬ سایت را مورد توجه قرار دهید.‬ برای نمونه ما نمیدانیم که گوگل‬ چطور زشت بودن سایت را ارزیابی میکند ولی‬ مردم سایتهای زشت را غیر حرفه‫ ای تلقی میکنند بنابراین اگر‬ گوگل این را بفهمد چندان جای تعجب ندارد.‬ برای نمونه من امیدوارم گوگل رنک‫ سایتهایی که از متن سفید بر پس‬ زمینه سیاه استفاده میکنند را کاهش دهد‬ بله من میدانم بسیاری از طراحان‬ فکر میکنند که این جالب است ولی خواندن این متنها خیلی دشوار است و شاید این یکی از چیزهایی باشد‬ که گوگل در نظر میگیرد.‬ صفحاتی که پس زمینه ی خاکستری‬ روشنی دارند نیز خواندنشان دشوار است بنابراین‬ ممکن است در الگوریتم پاندا‬ این موضوع نیز در نظر گرفته شود.‬ در کنار قرار دادن‬ تبلیغات شما باید این عوامل را نیز در نظر بگیرید‬ صفحاتی که محتوای کمی دارند به نظرم مشکلدار هستند.‬ تعداد زیادی مسیر دهی تعداد کم‫ تبلیغات و چند لینک کلیدواژه‬ گزاری شده به صفحه ای دیگر، متن فوتر‬ ولی با ۲۰ الی ۵۰ واژه‫ محتوا مردم را اذیت‬ میکند بنابراین همین میتواند برای گوگل نیز مشکل در نظر گرفته شود‬ ولی محتوای زیادی نیز میتواند مشکل‬ باشد یا حداقل متنی که خیلی بد جا‫ گزاری شده است.‬ ستونهای عریض متن نیز برای خواندن دشوار هستند و‬ قرار دادن متن در بخشهای کوچک و یا قرار دادن‬ خطهایی بین پاراگرافها میتواند خواندن آن را آسان تر کند‬. سعی کنید فونتتان بیش از حد کوچک نباشد‬. نگاهی به یک سایت روزنامه بیندازید،‬ آنها تجربه زیادی با قالب تایپوگرافیکی دارند و‬ من مطمئن هستم که محتوای بد مشکل‫ اصلی است. اگر به نظر برسد‬ که سایت نوشتار ضعیفی دارد میتواند یک مشکل باشد. امروزه تولید محتوا مشکل اصلی است‬ بنابراین اگر قصد دارید تقلب کنید‬ و از محتوای یکسانی در صفحات مختلف استفاده نمایید‬ و تنها تغییر کمی بر آنها دهید گوگل متوجه میشود.‬ موضوع دیگری که الگوریتم پاندا‬ در نظر میگیرد تراکم محتوا است، احتمالا شما سایتهایی را دیده اید‬ که محتوا را از سایت دیگری میگیرند‬ و در سایت خود قرار میدهند.‬ گوگل بهتر از هر زمانی میتواند‬ این سایتها را شناسایی کند و ‫رتبه شان را کاهش دهد‬ همچنین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن‬ گوگل نیز انجام شده است.‬ در آپریل ۲۰۱۲ این به روز‬ رسانی به هدف کاهش اسپمهای اینترنتی ساخته شد.‬ الگوریتم پنگوئن به مسائل لینک کردن داخل ‫صفحه و خارج از صفحه میپردازد.‬ این به روز رسانی برای رسیدگی‬ به چیزهایی مانند انباشته کردن کلیدواژه‬ و پوشاندن محتوا است که در‫ آن یک چیز به موتور جستجو‬ و چیز دیگری به بازدید کننده نشان داده میشود.‬ این به متنهای مخفی مربوط است.‬ روی هم رفته گوگل میخواهد بگوید‬ که تمام آن کارهایی که‬ همیشه میگفتیم انجام ندهید حالا میتوانیم خودمان جلویش را بگیریم‬ ولی به روز رسانی الگوریتم پاندا‬ چیز متفاوتی است و به کیفیت سایتها ارتباط دارد.‬ این به روز رسانی برای جلوگیری‬ از اسپم در موتور جستجو ساخته نشده‬ بلکه برای کاهش رنک سایتهایی است‬ که از خیلی لحاظات خوب نیستند‬ مانند سایتهایی با تبلیغات زیاد و محتوای‬ کم، سایتهایی با محتوای نه چندان مفید،‬ سایتهایی که دیدن محتوا را سخت میکنند، سایتهایی که‬ حرفه ای و قابل اعتماد به نظر نمیرسند‬ و بله شاید حتی سایتهای زشت.‬

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز