چطور گوگل را گول بزنیم تا فکر کند که سایت شما نسخه سازگار با موبایل دارد

چطور گوگل را گول بزنیم
گوگل برای فراهم کردن تجربه کاربری خوب به سایتهای سازگار با موبایل جایزه ای می داد که آن افزایش نمایش در نتایج جستجو بود. هرچند، همانطور که بریسون میونیر- مولف- اشاره کرده است؛ برخی سایتها به نظر فریب دهنده هستند…
اگر از خوانندگان همیشگی مطالب من هستید، از عنوان این مطلب فهمیده اید که موضوعی گیج کننده است. تشویقتان نمی کنم چیزی را که قرار است به شما نشان دهم انجام دهید. در این باره می نویسم به این امید که گوگل این مسئله را بررسی و درست کند. مشکل چیست؟ مجبور کردن جستجوگر به دانلود یک اپلیکیشن به منظور دسترسی به محتوا و صفحه را با نسخه موبایل سازگار کردن برای افزایش رنک در نتایج جستجوی موبایل. اگر گیتار می نوازید احتمالا با این موقعیت در گوگل مواجه شده اید؛ اکثر نتایجی که در گوشی های هوشمند رنک بالایی دارند اینطور هستند. مثالی برایتان می زنم:
یک روز، قصد داشتم قطعه Chain Gang اثر سام کوک را با گیتارم بنوازم و به دنبال نت آن بودم. این مورد جستاری رایج ندارد اما بر اساس Google Keyword Planner بیش از ۲۰۰۰۰۰ از جستجوهای نسخه موبایل، مربوط به نت گیتار در یک ماه وجود دارد. می خواهم توضیح دهم که همه این سایتهایی که در نتیجه جستجو آمدند، حقیقتا سازگار با موبایل نبودند. به عنوان مثال اگر به دنبال نت موسیقی chain gan سام کوک باشید، اولین و آخرین نتیجه از سایت ultimate-guitar.com می آید که برچسب “mobile-friendly” را از سوی گوگل دارا می باشد.
با این حال، وقتی روی نتیجه ای از سایت ultimate-guitar.com کلیک می کنید، به صفحه ای وارد می شوید که اصلا سازگار با موبایل نیست اما به نظر شبیه اپلیکشینی است که به صورت تبلیغ برای دانلود آمده است و برای دسترسی به نت موسیقی هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه آن اپلیکیشن را نصب کنید. از نظر فنی، بر اساس قواعد گوگل این سایت با موبایلها سازگار است که نشان می دهد تست شده و برچسب سازگار را دارد. اما هر جستجو کننده ای که با موبایل در جستجوی چیزی است می داند که با موبایل سازگار نیست.
حال اگر گوگل به جریمه تبلیغات درون سایتی بپردازد که مزاحم شما می شوند تا برنامه ای را دانلود کنید اما به شما اجازه دهد تا روی سایت کلیک کنید تا با “اگر”ها مواجه شوید و همچنین سایتهایی را که جستجوگران را به صفحه اصلی موبایل می فرستند در صورتی که محتوا چارچوب و ظاهری سازگار با موبایل ندارد، تنبیه کند، پس چرا سایتهایی را جریمه نمی کند که هر دو ترفند را استفاده میکنند و جستجوگران را وادار می کنند تا برای دسترسی به محتوا یک برنامه را دانلود کنند؟
اگر شما هم مثل مورد نت گیتار و سایتهای دیگر این کار را می کنید، به نظرم بهتر است این نکته ماروین گی را بیاموزید.
همانطور که می بینید ۹۱۱ نت موسیقی در موقعیت چهارم سعی می کند تا مرا به همان سایت که در اول لیست بود ببرد: Ultimate Guitar app و وقتی روی x کلیک کردم تا وبسایت را مشاهده کنم، مرا به Play store اندروید فرستاد. و Songsterr اپلیکیشن خود را زمانی که فکر می کردم قرار است لینک آهنگ را در نتیجه ببینم، مرا به دانلود اپلیکشین خود وادار کرد. بهترین نتیجه برای این جستار در موقعیت سوم Jellynote آمد و حتی قبل از وارد شدن به نسخه موبایل وبسایت، این مورد هم مرا مجبور کرد که بگویم “یک تجربه کاربردی بد را ترجیح می دهم” حقیقتا تجربه کاربری بد را ترجیح نمی دهم! من توسعه دهندگان وبی را ترجیح می دهم که می دانند چگونه محتوای با ارزش و جالب تولید کنند به گونه ای که منحصرا برای هر کسی نباشد و صرفا جهت سئو کاری انجام نشود. گوگل وب موبایل را دوست دارد و در این سالها گامهایی در این راستا برداشته است تا وب مسترها را روی توسعه و به روزرسانی نسخه موبایل متمرکز کند. بنابراین من هم برایم جای تعجب دارد اگر این نوع فعالیت بیشتر از این دوام بیاورد. این اتفاق بنا به دلیلی و به طرز عجیبی رخ داده است که به نظر می رسد به علت نحوه تعریف سایتهای سازگار با موبایل از سوی گوگل باشد. در حال حاضر اگر می خواهید گوگل سایتتان را سازگار با نسخه موبایل بشناسد، تنها کاری که باید بکنید این است که از قوانین آن پیروی کنید و صفحه تان را برای دستگاههای موبایل قابل خواندن کنید. آنچه که صفحه می گوید هیچ ارتباطی به آن ندارد. در ماه ژوئن و دوباره در هفته گذشته گری ایلیز تایید کرد که گوگل هنگام رنک دادن به پیج شما، به محتوای موبایل نگاه نمی کند- تنها به محتوای نسخه دسکتاپ نگاه می کند. این باعث جریاناتی این چنینی می شود که وب مسترها یک تجربه کاربری ضعیفی را رقم می زنند و گوگل هم در هر صورت به پیج رنک می دهد. خوشبختانه گوگل، ایندکس موبایل را توسعه می دهد یا الگوریتم موجود را به زودی اصلاح می کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز