چگونه یک رسانه اجتماعی موفق داشته باشیم؟

چگونه یک رسانه اجتماعی موفق داشته باشیم
امروزه همه ی افراد از پیر و جوان، محصل و دانشجو، کارمند و بازاری به خوبی با رسانه اجتماعی آشنا هستند. همه ی تجار و اهالی کسب و کار های ریز و درشت، امروزه به  رسانه های اجتماعی به عنوان اساسی ترین بخش های تجارت آنلاین ایمان آورده اند.
قبل از هر اقدامی برای فعالیت در رسانه های اجتماعی، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق هستید. توجه داشته باشید که یک رسانه ی اجتماعی موفق، باید به خوبی در ذهن مشتریان خود جای بگیرد و نیاز های آن ها را برطرف سازد.
اگر شما یک برند معتبر هستید یا یک تجارت نوپا را مدیریت می کنید و قصد دارید از رسانه های اجتماعی برای حضور بیشتر در بازار رقابتی استفاده کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید در ادامه ی مطلب با ۶ گام اساسی ما را همراهی کنید:

  • به اجتماع گوش دهید
هیجان زده عمل نکنید! پیش روی شما لیست بلند بالایی از رسانه های اجتماعی مختلف وجود دارد ولی همه ی آن ها مناسب فعالیت شما نیستند. تمامی اهداف تجارت خود را از ذهن بگذرانید. با یک دو دوتای ساده مشخص کنید که کدام یک از رسانه های اجتماعی می توانند بیشترین تاثیر را در کسب و کار شما داشته باشند.
بهترین راه برای رسیدن به پاسخ پرسش بالا، این است که مخاطبان هدف خود را زیر نظر بگیرید و رصد کنید که بیشتر در کدام یک از رسانه های اجتماعی فعالیت دارند. باید کانالی را که برای رسیدن به هدف شما مناسب تر است انتخاب کنید و یا اینکه از میان رسانه های اجتماعی، کانال های ارتباطی موثر که شما را به کاربران هدف خود نزدیک می کند، برگزینید.

  • به هدف خود بنگرید
قبل از اینکه تاکتیک هایتان را بچینید به اهداف خود نگاهی بیاندازید. پیش از انتشار هرگونه محتوایی در رسانه های اجتماعی، اطمینان حاصل کنید که آن رسانه بهترین کانال ارتباطی میان شما و کاربران هدفتان است. از خود بپرسید تا چه اندازه استراتژی که انتخاب کرده اید شما را به هدفتان می رساند؟ اتخاذ این استراتژی تا چه حد می تواند می تواند مشتریان وفادار شما را هم چنان حفظ کند؟ من یک اصل کلی در زندگی دارم، اینکه همیشه برای رسیدن به اهدافم علاوه بر راه حل اصلی، چندین راه جایگزین دارم. در مورد اهداف تجاریتان نیز این گونه عمل کنید تا دچار اضطراب نشوید و از بازار رقابتی عقب نمانید.

  • انگشت خود را بر روی نبض رقبا قرار دهید
در هر مرحله ای که از کسب و کار خود قرار دارید، از آنالیز رقبا غافل نشوید. شاید شما هدف کذاری دقیق و محکمی داشته باشید ولی اکر از ضعف رقبا آگاه نباشید نمی توانید از اجرای استراتژی های خود بیشترین سود را ببرید. شناخت ضعف رقبا به شما کمک می کند راه های فرعی دیگری را نیز امتحان کنید که تا به حال به ذهن آنان خطور نکرده است. رقبای خود را در هر کانالی که هستند دنبال کنید تا دریابید چگونه و با چه استراتژی هایی مخاطبان  خود را در رسانه های اجتماعی درگیر فعالیت هایشان می کنند.

  • محتوای مناسب در زمان مناسب
خب تا به این جا آموختید چگونه بهترین رسانه ی اجتماعی را برای رسیدن به مخاطبان هدف خود انتخاب کنید. حالا وقت آن رسیده که با یک برنامه ریزی درست و زمان بندی مناسب فعالیت خود را در این رسانه ها آغاز  کنید. این برنامه ریزی شامل این است که بهترین زمان برای ارائه ی بهترین مطالب شما چه زمانی است؟ یک برنامه ریزی منطقی و ثابت برای ارسال مکرر مطالب در رسانه های اجتماعی داشته باشید. قطعا مخاطبان هدف شما نیز متوجه زمان بندی شما خواهند شد و مطالب و رویدادهای مرتبط با شما را مطابق برنامه دنبال خواهند کرد.

  • به مخاطبانتان توجه کنید
خب برنامه ی زمان بندی انتشار شما به خوبی شکل گرفته و وقت آن رسیده که آن را عملی کنید. اگرچه این روز ها فعالیت مردم در رسانه های اجتماعی بیشتر شده ولی هم چنان افرادی که با اهدافی خاص از این رسانه ها استفاده می کنند بسیار محدود هستند  پس توجه این افراد نیز به این رسانه ها محدود خواهد بود. پس شما دائما باید مخاطبانتان را به سمت کانال های خود متمایل کنید. به یاد داشته باشید برنامه ای که ترتیب می دهید باید با نوع رسانه ای که می خواهید در آن فعالیت داشته باشید هم خوانی داشته و از اصول آن پیروی کند. مطالب شما باید ترغیب کننده و جذاب باشد. رسانه ی خود را فعال، جذاب و هیجان انگیز کنید. مخاطبان رسانه های اجتماعی همواره به دنبال هیجان و خلاقیت هستند و توجه به این مورد شما را در اجرایی کردن برنامه هایتان یاری خواهد کرد.

  • اعداد بسیار مهم هستند
این آمار و اعداد هستند که نحوه ی عملکرد شما را نشان می دهند. برنامه ریزی کنید، برنامه هایتان را اجرا کنید و منتظر باز خورد مخاطبانتان باشید. بسیاری از شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر به صاحبان مشاغل و بازاریابان این امکان را می دهند که کارایی کانال های ارتباطی شرکت خود را با آمار و ارقام ارزیابی کنند. این آمار ها به شما کمک می کند متوجه شوید که آیا برنامه و استراتژی ای که برای رسانه های اجتماعی اتخاذ کرده اید موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر؟
حرف آخر اینکه، آزمون و خطا کلید موفقیت هر کاری است. اگر به هر دلیلی برنامه ریزی های شما با شکست مواجه شد، نا امید نشوید و دوباره امتحان کنید. با گذشت زمان تجربیات بسیاری کسب خواهید کرد و موفق خواهید شد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز