ایندکس تازه و جدید گوگل ؟ شرح خطاها و تاثیرات در رنکینگ

ایندکس تازه و جدید گوگل
آستین بلایس-یک مولف- اینگونه می نویسد: چه تغییر در سیستم ایندکسینگ کافئین گوگل باشد چه در دیگر آپدیتهای آن، خطاهای سروری به سرعت می تواند تغییر چشمگیری در رنک داشته باشد.
هر کارشناس سئویی به شما خواهد گفت که خطاهای سروری هر وبسایتی باید به حداقل رسانده شود. به طوری کلی اگر از موتور جستجو نتوان به یک صفحه دسترسی پیدا کرد، از طریق کاربر هم دسترسی امکان پذیر نیست. گرچه استراحت سرور برای آپدیت و تعمیر وبسایت ضروری است، اما باید مطمئن باشید که در این زمان همه چیز منظم باشد و یک response 503 هم به کار ببرید- البته نه برای مدت طولانی-.
اما دقیقا خطاهای سروری چگونه در بهینه سازی سایت و موتور جستحو تاثیر می گذارد؟ چه اتفاقی برای میزان دیده شدن و رنکینگ رخ می دهد؟ اوایل سال ۲۰۱۵، تاثیر یک ایندکس جدید همه گیر شد. تیم ما داده هایی برای خطاهای ۵xx و سرویس خطاهای غیرقابل دسترس ۵۰۳ جمع آوری کرد. زمانی که واکنش یا response 500 ظاهر شد، به طور ناگهانی پیج افت رنک پیدا کرد. زمانی که response 503 وارد شد، تاثیر آن به شدت ۵۰۰ نبود اما باز هم رنک سایت را پایین آورد و نیاز به دوباره ایندکسشدن پیدا شد. مطالعات و آزمایشهایی درباره تاثیر خطاهای سروری و تاثیر آن بر رنکینگ انجام شده که در موارد زیر شرح داده می شود:
۱٫ خطای درون سروری ۵۰۰ به طور متناوب تکرار می شود
در اینجا متناوب یعنی یک URL معمولا ۲۰۰ Success یا خطای درون سروری ۵۰۰٫ خطای ۵۰۰ به علت ناپایداری سرور رخ می دهد. آمارهای کرال مانند صفحات کرال شده در روز به طور چشمگیری نزول کرد. این باعث تغییرات منفی در رنک صفحاتی شد که خطای متناوب ۵۰۰ داشتند.
وقتی تیم ما کرال کرد، این صفحات اکثرا پاسخ Success 200 را بازمی گرداندند اما ارور یا خطای ۵۰۰ سروری همچنان تکرار می شد. خطاها نباید به همان صورت کرالرهایی مانند مرکل، اسکالپل و یا دیگر ابزارهای کرال تکرار و کپی شوند.
گوگل این خطاها را از طریق GSC یا همان Google Search Console گزارش می دهد. هرچقدر کارشناسان سئو تلاش می کنند تا کرالها و ابزارهای کرال را حرفه ای کنند، نتایج نشان می دهد که کرال کردن دقیقا مانند گوگل کار بسیار سختی است.
آغاز کننده این مبحث یک نرم افزار تک صفحه ای SPA بود که از طریق جاوا اسکریپت توسعه داده شده بود. گوگل در رشته های زیادی به طور همزمان کرال را انجام می دهد و اگر آن رشته ها یکباره در SPA فایلها یا URL های متفاوتی درخواست کنند، سرور دچار مشکل متناوب خواهد شد.
تاثیرات مستند: خطاهای سرور به طرز چشمگیری افزایش یافت. آمار کرال تاثیر منفی گذاشت و رنک پیج پایین آمد. هیچ اثر شدیدی در بینگ ثبت نشده بود.
گوگل:
• ۲۱۲۲ کلمه کلیدی از ده رتبه اول رنک پایین آمدند.
• ۲۹۵۹ کلمه کلیدی که به طور مشخص بین ۱۱-۲۰ رنک گوگل بودند به کمتر از ۲۰ رسیدند.
بینگ: بدون هیچ تاثیری در رنک.
ساعت استراحت سرور با واکنش ۵۰۰
برای نوع خاصی از وبسایتها این خطا حدود ۱۸ ساعت اتفاق افتاد. لاگهای کرال نشان می دهند که این صفخات به طور متداومی یک ارور ۵۰۰ طی این مدت داشتند اما اینکه چه مدت هر کدام از صفحات درگیر بودند نامشخص است.
برای کلمه کلیدی های متوالی دامنه رنک را از موقعیت پنجم تا صدم پایین آورد. اگر گوگل تصمیم می گرفت به صفحه ای شبیه این رنک بدهد، این نزول آنقدر شدت نداشت برای مثال بین پنج تا شش رتبه آن را پایین می آورد زیرا گوگل دامنه را با این وجود با جستار مرتبط می دانست.
جالب بود که گوگل به پیجی رنک داده بود که دقیقا آنچه کاربران به دنبال آن بودند، نبود! اما دامنه پیج با جستار هم خوانی داشت. همانطور که ذکر شد، یک صفحه ای شبیه این مورد رنک نگرفته بود. معلوم نیست چرا گوگل این کار را انجام داده است اما رفتاری بود که مورد مشاهده همه قرار گرفت.
تاثیرات مستند: این سناریو نشان داد که برای همه ۲۳۹ جستار مورد بررسی، تغییری در صفحه ای با رنک بالا وجود داشت. گزارش شد که همه این صفحات طی استراحت سرور خطای درون سروری ۵۰۰ را می دادند.
این کلمات کلیدی با استفاده از BrightEdge دنبال و بررسی شدند. چون که BrightEdge طی چند هفته می تواند گزارش تحلیل متعددی بدهد استراحت ۱۸ ساعته برای گزارش تغییر صفحات با رنک بالا در کل هفته کافی بود.
• برای همه ۲۳۹ جستارها، کاهش متوسطی حدود ۱۰ موقعیت وجود داشت. این به طور مخصوص برای ۲۳۳ جستاری بود که قبل از ایجاد خطا رنک ۱۲ یا بهتری داشتند و میزان جستجوی ماهانه حدود ۵۰۰K داشتند.
• بعضی از تغییرات رنک ها برای برخی از جستارها کوچک بودند. برای مثال Dyson vacuums سه موقعیت پایین تر رفت زیرا از Dyson vacuums معمولی به یک Dyson vacuums خاص تغییر یافته بود
• تقریبا بیشتری کاهشهای رنک برای سایتی بود که سشوار می فروخت اما هیچ زیر دسته یا subcategory برای انواع سشوار نداشت. در این مثال این پیج با کلمه کلیدی “سشوار” از ۷ به ۳۳ نزول پیدا کرد.
۳٫ واکنشهای سرویس در دسترس نیست ۵۰۰ طی مدت طولانی
طی یک دوره سه ماهه یک دامنه ای واکنش سرویس در دسترس نیست ۵۰۳ را برای صفحات خاصی بر اساس شباهتهایی نشان می داد. دامنه یک SPA با AJAX داشت که وقتی میزبانی SPA درخواستهای چندگانه را نمی توانست حمایت کند، این خطا رخ می داد.
در این مورد این خطا توسط GSC گزارش شده است. توجه داشته باشید که GSC برای پایان زمان ارتباط مکانیسم گزارش ندارد.
تاثیر مستند: حدود ۱K از کلمات کلیدی طی رخ دادن این خطا حذف شدند دقیقا جایی که خطاهای ۵۰۳ از خطاهای ۳K به تعداد ۲۵–۳۰K ارور رسیدند. در این مدت هیچ بهبودی در این سایتها مشاهده نشد و عوامل دیگر هم ثابت ماندند. بنابراین خطاهای ۵۰۳ تاثیر مستقیم و منفی بر رنک داشتند.
موقعیت سوم با نظر جان مولر درباره خطاها همزمان شد:
اگر برای مدت بیشتری اصرار داشته باشند و به دنبال مسائل موقت نباشند، ما آن URLها را از ایندکسمان حذف می کنیم (تا زمانی که دوباره آنها را به حالت عادی کرال کنیم).
یک احتمال ضعیف وجود دارد که این URLها در نوبت قرار داده شده اند تا کمی زودتر از همیشه کرال شوند و به چرخه cache کرال باز گردند. اما این فرضیه هنوز تایید نشده است.
مستلزمات وبسایت شما
ایندکس گوگل و رنکها در حال حاضر به روز شده اند به طوری که خطای درون سروری ۵۰۰ می تواند خیلی سریع بر رنک تاثیر بگذارد. خطای ۵۰۳ غیرقابل دسترسی نیز می تواند به مرور زمان تاثیر بر رنک بگذارد. هر دوی این خطاهای ۵xx کرال شدن سایتتان را توسط گوگل کاهش خواهد داد.
در حالیکه هیچ علتی برای آن مشخص نیست، به نظر می رسد گوگل یک ایندکس کاملا جدید صفحه به صفحه داشته باشد. این مفهوم مستقیما بر به روز رسانی اخیر الگوریتم موبایل تاثیر می گذارد.
همه کارشناسان سئو می دانند که خطاهای سروری به رنک دامین یا دامنه تاثیر صدمه می زنند.
به طور خلاصه، استراحت یا زمان فعال نبودن سرور چیز بدی است اگر خیلی طولانی شود و وقتی که باید یک واکنش header بدهند، خطای ۵۰۰ درون سروری می دهد.
آپدیت کافئین گوگل چه مدت است که وارد شده است؟
دقیقا مشخص نیست چه مدت از این ایندکس گذشته باشد. ما داده هایی از سال ۲۰۱۴ داریم که نمونه های مشابهی از این خطاها را آشکار می سازد.
در پاییز سال ۲۰۱۴، گوگل نظری راجع به بودجه کرال داد و اینکه چطور به هنگام خطای سرور، جلوی کرال را می گیرد. اما توضیح نداد که چگونه این کار بر ایندکس یا رنک تاثیر می گذارد. این می تواند نشانه یک چیزی باشد که قرار است بیاید.
در یک هفته مشخص در جولای ۲۰۱۴، خطای ۵۰۳ یک دامنه از ۲K به ۷۲K خطا رسید. چه تاثیری بر صفحات کرال شده و رنک SERP گذاشت؟ هیچ تاثیری. هیچ تغییری در میانگین صفحات کرال شده در روز دیده نمی شد. این میانگین ۹درصد در این دو هفته با وجود این خطا، افزایش یافته بود.
علاوه بر این، رنک هیچ صفحه ای که این خطا را داشتند تغییر نکرد. برخلاف تجربه ای که در فوریه ۲۰۱۵، در مستند شماره سه رخ داد، این خطا منجر به هیچ تاثیری از سوی گوگل نشد.
قابل ذکر است که گوگل حداقل در سال ۲۰۱۲ جلوی کرال آن را گرفته بود. اما به شدت اکنون نبود. بر اساس شواهد، گوگل در حال حاضر کرالها را به محض مشاهده خطاهای سروری، سریعتر از قبل می بندد.
ایده های خوب برای آینده ای که روبرویتان است
برای سایتهای تجارت کلان، بسیار توصیه می شود که تیمهای مهندسی میزان SPAهای مورد نیازی که گوگل از طریق فایلهای متعدد درگروه هاست URL درخواست می دهد، بسنجند.
همانطور که ذکر شد، اگر یک خطای ۵۰۰ برای صفحه ای اتفاق بیافتد، گوگل به دنبال صفحه ای شبیه به آن از همان دامین می گردد. به خاطر داشته باشید که پیج مشابه احتمال زیاد رنک پایینتری دارد. چرا گوگل باید این کار را بکند؟ چون گاهی یک سایت آن سایتی نیست که یک کاربر جستجو می کند.
چقدر طول می کشد تا گوگل از خطای ۵۰۰ یا ۵۰۳ بیرون بیاید؟ یک ترتیب جداگانه ای وجود دارد که در زمان کمتری از چرخه کرالهای سنتی دوباره کرال می شود. آیا به خاطر آپدیت کافئین یا نوع دیگری از به روزرسانی ایندکس جدید خطای سروری است؟ تاثیر آن حقیقت درد و بسیار سریع هم می تواند باشد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز