بک لینک چیست
لینکهای موجود در سایت برای موتورهای جستجو دو هدف دارند. در واقع آنها به موتورهای جستجو کمک میکنند که راه خود را در سایت شما پیدا کنند ولی اگر حاوی اطلاعات مناسبی باشند به موتورهای جستجو در مورد مرجع نیز میگویند. در اوایل گوگل، BackRub نام داشت. احتمالا شما لوگوی زیبای آن را دیده اید. این سیستم نامش را از آن گرفته و backlinks (لینک پشتی) نام دارد. بک لینک به لینکهایی گفته می شود که یک سایت را به سایت دیگری ارجاع میدهد. علت این است که اصل پشت گوگل این بود که سیستم تنها متن موجود در صفحه را ایندکس نمیکند، بلکه موضوع آن را هم تشخیص میدهد. یکی از چیزهایی که گوگل بررسی میکند متن عطفی است که همان کلیدواژه های موجود در لینک است.
ساخت بک لینک
گوگل فرض میکند که شما واژه هایی در لینک دارید و احتمالش وجود دارد که واژه های لینک به موضوع آن لینک ارتباط داشته باشد. معمولا شما واژه ی دندان پزشکی را به لینکی که به صفحه ی طراحی سایت میرود را نمیبینید. اگر گوگل واژه ی دندان پزشکی را ببیند منطقی است اگر فکر کند که صفحه ی مقصد به دندان پزشکی ارتباط دارد البته اگر مردم از کلیدواژه هایی خوبی در لینک استفاده نکنند این اصل دچار مشکل میشود. برای نمونه صفحات بسیاری وجود دارد که برای لینکها از چیزی مانند ” اگر میخواهید Adobe Reader را دانلود کنید اینجا کلیک نمایید ” استفاده میکنند و لینک بر “اینجا کلیک کنید” قرار دارد. به این صورت گوگل در نظر میگیرد که بهترین تطابق با لینک “اینجا کلیک کنید” است. در این مورد اهمیتی ندارد که شما یک لینک Adobe Acrobat را ساخته باشید ولی اگر میخواهید سایتتان را بهینه سازی نمایید، شما باید بدانید که یک لینک ” اینجا کلیک کنید” به صفحه دیگر به شما کمک چندانی نمیکند ولی اگر لینکی کلیدواژه های خوبی داشته باشد خیلی قدرتمند است، بنابراین اگر شما لینکی دارید که نوشته است “بهینه سازی” تنها یک هدف دارد که به موتور جستجو برای پیدا کردن صفحه کمک میکند. در صورتی که میتوانست موضوع صفحه را نیز بگوید. لینک بهتر میگوید “آموزشبهینه سازی سایت“ که در آن لینک بر واژه های ” آموزش بهینه سازی سایت ” قرار دارد حال شما به گوگل گفتید که صفحه مرجع در مورد آموزشبهینه سازی سایت میباشد که این مفهوم مهمی است که با لینکهای اشاره کننده به سایت منشاء کار میکنند، ولی حتی اگر برای لینکهای سایت شما نیز میتواند نتیجه بخش باشد. وضعیت ایده آل زمانی است که کلیدواژه ها و لینکها با کلیدواژه های صفحه مرجع تطابق داشته باشد. برای نمونه، فرض کنید که شما صفحه ای برای آموزشبهینه سازی سایت دارید، من میخواهم با استفاده از کلیدواژه های اشاره کننده به صفحه ای از سایت لینک کنم ولی همچنین میخواهم که کلیدواژه ای در صفحه مرجع، در تگ عنوان تگ توضیح، هدر h1 و متن بدنه داشته باشم. شما این لینکها را کجا میخواهید؟ جواب ساده است، هرجایی که مسیردهی خوبی داشته باشد و همچنین در بلوکهای متغیر در پایین صفحات شاید در بلوکهای متنی در کنار صفحه متن بدنه یا در بلوکهای محصولات و غیره. بسیاری از سایتهای موفق پشته ای از لینکها در مکانهای مختلف سایت دارند بله شما نباید در ساخت بک لینک زیاده روی کنید ولی بسیاری از سایتها به خاطر اندک بودن لینکهایشان آسیب میبینند.
منبع : بک لینک چیست
نظرات
ارسال یک نظر