پیج رنک گوگل

پیج رنک چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
‫در اواسط دهه ۱۹۹۰ افراد مختلفی‬ ایده ی استفاده از لینکها برای‬ رتبه بندی صفحات وب را داشتند‬ .در سال ۱۹۹۶ شخصی به نام Robin Li سیستمی‬ به نام RankDex را‬ طراحی کرد که از لینکها برای رنکینگ صفحات استفاده میشد.‬ در همان سال Sergey Brin و‬ Larry Page کار خود را‬ بر BackRub شروع کردند.‬ سیستمی که دو سال بعد به‬ صورت تجاری با عنوان Google‬ در دسترس عموم قرار گرفت‬. بسیاری از اینکار ها مبتنی بر مفهوم‬ شمارش صلاحیت و یا تحلیل صلاحیت بوده که‬ شروع آن به سال ۱۹۵۰ باز میگردد‬ .به این صورت شما میتوانستید اهمیت مقالات آکادمیک رابر اساس‬ تحلیل تعداد و نوع صلاحیت نامه‬ های آن مقالات و مقالات دیگر آکادمیک بررسی نمایید.‬ در واقع Google Scholar‬ از همین روش برای رنک نتایج جستجوی خود استفاده می نماید‬ ولی رنک صفحه همیشه مهم بوده و‬ انرژی زیادی را در میدان سئو‬به خود اختصاص داده است.‬ چرا؟ چون این الگوریتم تحلیل لینک گوگل‬ یا این ابر موتور جستجوی جهانی است.‬ رنک صفحه یا پیج رنک چیست؟ این الگوریتم‫ دارای حق امتیازی بوده که به نام‬ Larry Page ثبت شده است‬ که گوگل با استفاده از آن‬ ارزش عددی به تمامی صفحات وب موجود در فهرستش میدهد.‬ دو چیز را باید درک نمایید‬ اول اینکه مبحث محاسبه پیج رنک پیچیده است و درک‬ چگونگی عملکرد آن اهمیتی ندارد‬ و دوم اینکه این چیزی نیست‬ که گوگل از آن استفاده کند و ۱۴ سال‬ از حق امتیاز آن میگذرد‬ و واقعا اطلاعاتی در مورد روشهای حال آنها وجود ندارد.‬ آنها اعلام کرده اند که از‫ پیج رنک استفاده میکنند‬ ولی بی شک در طی سالها تغییر کرده است‬ بنابراین در مورد پیج رنک چه‬ اطلاعی باید داشته باشیم؟ ما باید بدانیم که گوگل‬ لینکهایی را که به صفحه ای اشاره میکنند را بررسی میکند و از آن لینکها برای محاسبه ارزش عددی شان استفاده می نماید و عامل های مختلفی را در‫ نظر میگیرد. مهمتر از این‬ که چند لینک به آن صفحه اشاره کرده اند.‬ هر چه تعداد لینکها بیشتر باشد‬ صفحه مرجع محبوب تر خواهد بود‬ ولی همچنین پیج رنک آن صفحه‬ لینک در آن قرار دارد را نیز بررسی میکند.‬ لینکی که در صفحه ای با‫ رنک صفحه بالا قرار داشته‬ باشد ارزش بیشتری نسبت به یک صفحه با رنک پایین دارد‬ بنابراین میتوانید اینطور در نظر بگیرید‬ که هر لینک نقش یک رای یا مجموعه ای از‫ رای ها را دارد.‬ هر چه لینکها بیشتر، رای ها نیز بیشتر خواهد بود‬ ولی برخی از لینکها، آنهایی که‫ از صفحاتی با رنک بالاتر هستند‬ رای های بیشتری از دیگران دارند‬ مانند رای گیری سهام داران است اینگونه که‬ برخی سهام داران رای های بیشتری‬ نسبت به دیگران دارند چون سهام بیشتری دارند.‬ گوگل عوامل دیگری را نیز در نظر میگیرد ‬مثلا اینکه تعداد لینکهای موجود در صفحه را در نظر میگیرد‬. رای های صفحه در بین لینکهای‬ صفحه به اشتراک گذاشته میشوند و‬ لینکی از صفحه با یک یا‬ دو لینک دیگر ارزش رای های بیشتری از‬ یک لینکاز یک صفحه با‬ همان رنک ولی با ۵۰ یا ۱۰۰ لینک دارد‬ به این صورت تمامی لینکهای صفحه‬ رای ها را به اشتراک میگذارند بنابراین‬ لینکهای بیشتر به این معناست که‬ هر لینک سهم کمتری دارد. حال به یاد داشته باشید که رنک صفحه از صفحه ای به صفحه ی دیگر انتقال می یابد ، نه از سایتی به سایت دیگر.

اهمیت TrustRank در پیج رنک

هر صفحه در وب سایت دارای‫ رنک مشخصی است و این رنک‬ میتواند در سایت متفاوت باشد.‬ صفحات سایت میتوانند رنک صفحه را‬ از یکی به دیگری انتقال دهند‬ مثل زمانی که شما لینکی را‬ قرار میدهید و آن رنک را ‫به سایت دیگر انتقال میدهید.‬ ما همچنین باید ایده ی TrustRank‬ (بانک اطمینان) را نیز در نظر بگیریم‬. مفهومی از Stanford و Yahoo!‬ که تقریبا مطمئنیم در گوگل به‬ صورت ترکیبی با پیج رنک مورد استفاده قرار میگیرد.‬ عبارت بانک اطمینان یعنی اینکه وب‫ سایتهای مورد اطمینان ارزش بیشتری‬ از سایتهایی غیر قابل اطمینان دارند‬ برای نمونه لینکهایی از سایتهایی روزنامه رسمی و سایتهای تحقیقی‬ ارزش بیشتر از لینکهای وبلاگ دارند‬. با حرکت لینکها از سایتهای قابل‬ اعتماد، از سایتی به سایت دیگر، رنک قابل اطمینان‬ ضعیفتر و ضعیف تر میشود.‬ رنک صفحه به صورت عددی از‬ صفر تا ده ارزش گذاری میشود چون به این صورت‬ گوگل عدد را نمایش میدهد‬ ولی پشت صحنه این عدد نمیتواند‬ از ۰ تا ۱۰ باشد.‬ پیج رنک یک مقیاس لگاریتمی با‬ اعدادی است که به میلیون میرسد.‬ اعداد رنک صفحه ای که توسط‫ گوگل تامین میشود، بازه ای‬ بین مقیاس لگاریتمی دارد. البته ما از این موضوع مطمئن نیستیم‬ ولی اگر این یک مقیاس لگاریتمی‬ باشد با پایه ی ۶ پس صفحه ای ‫با رنک ۰‬ رنک صفحه ای بین ۰ و ۶ دارد.‬ اگر رنک صفحه ۱ نشان داده‫ شود، پس رنک صفحه واقعی‬ چیزی بین ۶ و ۳۶ خواهد بود‬ برای ۲ این رنک میتواند بین ‬۳۶ و ۲۱۶ باشد و الی آخر. البته به این صورت رنک صفحه‬ای ۴ دو برابر ۲ نیست‬ بلکه میتواند چند صد برابر آن باشد.‬ به صورت ساده تر اشخاص جدول بازه پیج رنک گوگل را مانند تصویر زیر دسته بندی کرده اند که همان طور که مشاهده می کنید اعداد به همین شکل محاسبه شده اند.
جدول بازه پیج رنک گوگل
                                                                   جدول بازه پیج رنک گوگل
به این صورت اگر بخواهیم این‬ مقیاس را در نظر بگیریم افز‫ایش رنک سخت تر خواهد بود‬ پس گوگل با رنک صفحه چه‬ کار میکند؟ موتورهای جستجوی بزرگ دیگر‬ با سیستمهای معادل خود چه کار میکنند؟ ابهامات بسیاری وجود دارد. بسیاری از افراد فکر میکنند‬ که صفحه ای با رنک بالاتر همیشه رنک بالاتری در‬ نتایج جستجو دارد ولی همیشه این امر صادق نیست.‬ گوگل و موتورهای جستجو متغیرهای‬ بسیاری را برای رتبه بندی صفحات‬ در نظر میگیرند و تنها رنک صفحه مورد نظرشان نیست.‬ من فکر میکنم پیج رنک اهمیت دارد‬ اگر شما دو صفحه داشته باشید‬ که گوگل فکر میکند با کوئری جستجو انطباق دارد‬. صفحه ای که رنک بالاتری داشته‬ باشد رتبه ی بالاتری دریافت میکند‬ ولی آن صفحه بر اساس رنکش‬ رتبه بالاتری دریافت نمیکند، اگر‬ انطباق خوبی با کوئری جستجو نداشته باشد.‬ اینها کمی پیچیده است ولی من‬ آن را برایتان بسط میدهم.‬ اینها از نقطه نظر سئو و بهینه سازی سایت چه‫ معنایی دارند؟ این یعنی‬ اینکه ما لینکهایی داریم که هر چه بیشتر بهتر.‬ به طور ایده آل ما لینکهایی‫ از صفحاتی با رنک صفحه بالاتر‬ داریم، ولی همچنان بهتر است‬ صفحاتی با رنک بالاتر و لینکهای کمتر داشته باشیم‬. به طور ایده آل ما همچنین‫ نیاز به لینکهایی از سایت‬ های مورد اعتماد داریم یا حداقل سایتهایی که‬ اعتماد بیشتر در شبکه ی لینکها بدست می آورند‬ به این صورت میفهمیم که لینکهای‬ موجود در سایت شما مهم است.‬ اگر سایت شما لینکهای داخلی کمی‫ داشته باشد، سپس شما میتوانید‬ یک رنک صفحه خوب در صفحه خانگی داشته باشید‬ ولی رنک در صفحات داخلی بسیار‬ پایین است ولی رقابت کمتری در نتایج جستجو خواهند داشت.‬ من توصیه میکنم که شما مطمئن‬ باشید که تعدادی لینک داخلی در سایتتان دارید‬ تا رنک صفحه بتواند انتقال یابد‬. برخی افراد چیزی که به نام‫ پیج رنک شناخته میشود را‬ نادیده میگیرند و برای نمونه با استفاده از‬ مشخصه rel = nofollow‬ از رنک صفحه در ناحیه ای از سایت جلوگیری میکنند‬ تا صفحات دیگر رنک بیشتری دریافت کنند.‬ گوگل توصیه میکند که این کار‫ را انجام ندهید و حتی الگوریتمش‬ را تغییر داده تا اینکار سخت تر شود.‬ وقتی که شما لینکهای Follow Links‬ را بشناسید، دیگر رایی به آن لینکهایی که داشتید نمیدهید‬ و آنها در لینکهای دیگر صفحات دنبال نمیشوند.‬ همچنین باید اطلاعات دریافتی از پیج رنک را درک کنید.‬ متاسفانه بسیاری از افراد در کسب‬ و کار چنین اطلاعاتی را ندارند‬ این تنها به ما نمی گوید‬ که لینکهایی از سایتهایی با رنک صفحه بالاتر ارزش دارند‬ بلکه لینکهایی باپیج رنک میتوانند همان ارزش را داشته باشند‬ که آنها کلید واژه هایی میباشند‬ که برای سایت مفید هستند‬ همچنین این به ما نمیگوید که‫ سایت باید رنک صفحه بالاتری‬ داشته باشد تا رنک بهتری دریافت نماید.‬ این به موقعیت بستگی دارد‬ به این موضوع بستگی دارد که‬ کلید واژه های مورد هدف شما‫ تا چه حد رقابتی هستند.‬ در برخی موارد، سایتهایی که به‫ خوبی بهینه سازی شده اند و‬ لینکهای کلیدواژه گزاری شده ی خوبی به‬ آنها اشاره میکنند میوانند رنک صفحه متوسطی دریافت کنند.‬ مطمئنانه در یک جهان ایده آل‬ تمامی لینکها به خوبی کلید واژه گزاری میشوند‬ و از سایتهایی با رنک صفحه‫ بالایی می آیند که هیچ‬ لینک دیگری بر آنها قرار ندارد‬ ولی در جهان واقعی هر که‬ بامش بیش برفش بیشتر.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز