چگونه مدل صد کاربری می تواند رویکرد سئوی On-page را تغییر دهد

تغییر سئوی On-page
تجربیات کاربری به طور فزاینده ای به اندازه عامل رتبه دهی جستجوها اهمیت پیدا کرده است، اما چگونه چیزی مانند تجربیات را که به نظر آنقدر درونی است، اندازه بگیریم؟ اریک اینگی، مقاله نویس روش خود را پیشنهاد می کند.
اریک اینگی می نویسد:
طی جلسه ای در اس ام ایکس با سایرس شفرد و مارکوس توبر درباره تغییراتی که چشم انداز جستجو در این سالها ایجاد کرده است صحبتی داشتیم. محتوای اصلی این جلسه در این باب بود:
۱- سئوی On-page دیگر کلمه کلیدی مرکزی ندارد.
۲- رعایت کیفیت محتوا کاملا اساسی است و این مورد برای صفحات تجارتی اینترنتی و پستهای بلند بالای بلاگها صحت دارد.
۳- تجربیات کاربری اهمیت زیادی دارد و درگیر بودن با یک پیج و یا صفحه وسعت بیشتری نسبت به کلمات آن صفحه دارد.
روش دقیقی که احتمالا گوگل از آن برای اندازه گیری عوامل بالا در نظر گرفته است، صد در صد واضح نیست. اگرچه به دانش مکانیکهایی برای برنامه ریزی سایت یک سایتی که با سئو سازنده تر باشد.

چه چیزی تجربیات کاربری را در سئوی On-page می سازد؟

عوامل بسیاری وجود دارند که با کیفیت تجربیات کاربری ارتباط مستقیم دارند. من می خواهم یک مثال تصویری با توجه به صفحات تجارت اینترنتی برایتان توضیح دهم. اما مفهوم صحبتهایم، برای تمام انواع صفحات کاربرد دارد. بیایید ابتدا تصور کنیم که شما به خاطر تبلیغات روی پیجتان، صد بازدیدکننده به سایتتان اضافه شده است و بازدیدکننده ها با جستجوی کلمه ای مثل ” فیلتر روغن” وارد سایت شما شده اند. حالا، این سوال را از خود بپرسید: چند درصد از افراد از تجربه سایت شما راضی خواهند بود؟ همه ما می دانیم که پاسخ صددرصد نیست – بلکه چیزی کمتر از آن است. مهم نیست صفحه شما چقدر خوب باشد، برخی افراد با دیدن مطالب نامربوط به موضوع جستجویشان، بلافاصله از سایت شما بیرون می روند. یک نمونه برای آنکه ممکن است چه اتفاقی برای صفحه شما بیافتد، این است:
مثال-1
مثال-۱
افراد زمانی که به سایت شما رجوع می کنند، نیازهای بسیاری دارند و میزان رضایتشان بستگی به شما دارد که چقدر در راستای برآورده کردن آن نیازها می کوشید. برای برآورده نشدن نیازهای یک بازدید کننده دلایل بسیاری وجود دارد:
۱- شاید آنها توانایی خرید را هنوز ندارند (شاید در حال مقایسه قیمتها باشند)
۲- شاید از سایت شما خوششان نیامده است ( یا به نظرشان گمراه کننده برسد) و به سادگی سایت شما را ترک کنند.
۳- شاید کالای مورد نظر آنها را نداشته باشید.
۴- شاید قیمتها با آنچه آنها انتظار داشته اند، هم خوانی نداشته باشد.
۵- شاید حواسشان با چیز دیگری پرت بشود و به سایتتان توجهی نکنند.
ممکن است برای عدم خریدشان از سایت شما دلایل دیگری هم وجود داشته باشد. با اینکه گوگل این را به عنوان یک “بازدید بد” برداشت می کند، شاید بازدیدکنندگان علت عدم خریدشان ناامید شدن از سایتتان نباشد. در دنیای کنونی، شما باید درصد افرادی که از بازدید سایت شما رضایت داشتند را بررسی کنید و همچنین به عنوان یک عامل رتبه آن را با درصد رضایت افرادی که در موتور جستجوی رقیب شما جستجو کرده اند مقایسه کنید. چرا انقدر این مسئله برای گوگل اهمیت دارد؟ گوگل یک تجارتی راه انداخته است و از آن راه درآمد دارد. اگر گوگل افراد زیادی را به یک وب سایت بفرستد و نود و پنج درصد از آنها تجربه بدی با آن پیج داشته باشند، تاثیرات بدی بر میزان کاربرد و سود گوگل می گذارد.
در ادامه آخرین گفتار، این تستهایی که توسط گوگل اجرا می شوند را در نظر بگیرید. حتی کوچکترین تاخیر در بارگذاری نتایج جستجو تاثیرات زیادی در کاربرد و در آمد آنها خواهد گذاشت. می دانم که سرعت SERP یک صفحه با سناریویی که من در بالا شرح دادم یک نسبت یک به یک نیست، اما دور از تصور هم نیست که کیفیت پایین نتایج جستجوی گوگل همچنین در درآمدزایی گوگل تاثیر داشته باشد.
در اینجا نمونه ساختگی از طراحی یک صفحه نسبتا بد است:
مثال-2
مثال-۲
مشکل این صفحه این است که بر محور یک هدف مستقل بهینه سازی شده است: دگرگونی فوری. احتمالهایی که این صفحه نیازها را برطرف سازد: کمتر از پنج درصد کاربران از آن صفحه دیدن می کنند و نود و پنج درصد آنها سریعا از آن صفحه بیرون می روند. گوگل به طور قطع می تواند اندازه گیریهایی مانند این موارد داشته باشد: وقتی افراد روی یک نتیجه جستجو کلیک می کنند، مدت کوتاهی را در آن صفحه می گذرانند و به نتایج جستجوها باز می گردند (می توان آن را کلیک کوتاه نامید) و بعد روی یک نتیجه دیگر جستجو می کنند و دیگر به آن سایت باز نمی گردند. گوگل حتی می تواند شناسایی کند که بازدیدکننده چه موقع در آن سایت بازدید طولانی مدت داشته است و جه مدت در آن سایت زمان سپری کرده است (کلیک طولانی) و یا اینکه اصلا به آن سایت بازنگشته است. موتور جستجو حتی می تواند تحلیل محتوایی یک سایت را هم انجام دهد و شناسایی کند که آن زیادی تک بعدی است. تک بعدی بودن مربوط به سایتهایی است که بسیار کم به رضایت بازدیدکننده می پردازد. هر کدام از این روشها می تواند نشان دهد که این صفحه یک تجربه بسیار بدی را برای اکثر کاربران ارائه داده است. هر نظریه این چنینی به طور ذاتی نیز قابل مقایسه است مانند مقایسه استانداردهای صفحه شما که با صفحاتی با زمینه فعالیت صفحه شما وجود دارند.

بررسی دقیق افراد و طراحی وبسایت

هرچه شما بیشتر به جریان سئو و بهینه سازی سایت فکر می کنید، به طور طبیعی برایتان سوال پیش می آید که وقتی افراد وارد صفحه شما می شوند واقعا چه کاری می خواهند انجام دهند. مهمترین و استراتژی ترین نیازهای بازدیدکنندگان عبارتند از:
۱٫ افرادی که به دنبال اطلاعات هستند
۲٫ افرادی که آماده معامله هستند
به غیر از این دو دسته بندی، حتما نیازهای دیگری نیز وجود دارد. برخی از نیازهایی که افراد در بخش معامله دارند:
۱- مشخصات کالا : بسیاری از سایتهای تجارت الکترونیک فیلترها و روشهایی برای کالاها دارند. اگر کسی به دنبال برف روب شیشه پاک کن ماشین می گردد، احتمالا سایتها باید برای سال ساخت و مدل ماشین هم فیلتر قرار بدهند.
۲- محصولات مرتبط : شخصی که به دنبال برف روب ماشین است ممکن است همچنین به دنبال مایع شیشه پاک کن ماشین هم باشد.
۳- محصولات اضافه : شخصی که به دنبال برف روب ماشین است شاید بخواهد که فیلتر روغن ماشینش را نیز تعویض کند.
۴- نشانه های اعتماد : به عبارت ساده تر پیگرد قانونی سایت و یا نظرات کاربران راجع به کالاها.
از خودتان بپرسید: اگر یک کاربر با جستجوی “فیلترهای روغن” وارد سایت شما بشود آیا باید لینک ” برف پاک کن ” را نیز در سایت شما ببینند؟ من می گویم به طور قطع بله. به علاوه اگر شما سایتی دارید که فقط مربوط به تعویض روغن باشد، فکر می کنید احتمالات رتبه دهی به اصطلاح ” بخشهای اتوماتیک” چگونه باشد؟ فکر می کنید احتمال این وجود دارد که لینکهای کافی از این طریق دریافت کنید؟ احتمالا خیر. در نهایت، گوناگونی نیازهای کاربران نامحدود است و نمی توان همه را راضی نگه داشت. برای اینکار باید ملاحظات زیادی را در نظر گرفت. به همین دلیل، انجام آزمایشهای زیادی روی صفحات وبسایت خود و نوع افراد بازدیدکننده می تواند بسیار مفید باشد.
اینجا جایی است که مفهوم اشخاص وارد می شود. در نظر بگیرید از صدها بازدیدکننده صفحه تان مصاحبه می کنید با این هدف که درباره آنها اطلاعاتی بگیرید و متوجه شوید که درواقع به دنبال چه چیزی هستند.
با این روش شما می توانید این افراد را با دقت بررسی کرده و آنها را طبقه بندی کنید. اگر شخصی بگوید که به دنبال نظرات کالاها می گردد، شما در حالت جستجوی خود یک نمونه از آن شخص دارید.
اما در مبحث طبقه بندی اشخاص تمایز اطلاعاتی/تجارتی نباید تنها چیزی باشد که به دنبال آن هستید. طبقه بندی افراد می تواند حیطه وسیعی را در بر بگیرد مانند:
۱- سن
۲- جنسیت
۳- درآمد
۴- آیا آنها خودشان روی ماشین کار می کنند
۵- نوع ماشینی که دارند
۶- چه چیزی به آنها انگیزه می دهد
۷- اهدافشان چیست؟

خلاصه

هرآنچه در سایتتان رخ می دهد را به دست بگیرید: انواع افراد بازدیدکننده سایت و روشی مطلوب برای افزایش رضایت آنها. جنبه های سنتی سئو هنوز هم اهمیت دارند اما مفهوم افزایش رضایت کاربری برای سئوی سایتتان می تواند خیلی خوب باشد. شما باید کمی وقت و تلاش صرف این کنید که بازدیدکننده هایتان در جستجوی چه چیزی هستند. این به طور قطع حتی روی طراحی سایتتان، نمونه کار تجاریتان، پیشنهادهای محصولات، ساختار سایت و درنهایت سئو تاثیر میگذارد. اگر می خواهید طولانی مدت برنده سئو باشید باید تجربه کاربری فوق العاده ای در ساییتان برای بازدیدکنندگان فراهم کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

پیدا کردن کلیدواژه های جستجوگر

سئو و بهینه سازی سایت نسل موزیک

هشدار Incorrect hreflang implementation در وبمستر تولز